Vienas iš svarbiausių žmonijos išradimų yra batai. Pagalvokite – mūsų protėviai niekur iš savo patogių kaimų nebūtų iškeliavę, jei nebūtų turėję batų, nes labai skauda, kai užlipi ant rožių, ar ežiukų. Be abejo, batai ir gražiai atrodo.

Pratęskime šią žmonijos tradiciją ir sukurkime batus, kuriais galėsime netyčia užlipti ant rožių spyglių ar net LEGO kaladėlių!

Neišsigąskite, ši pamoka bus tikrai ilga, gali prireikti ir daugiau nei savaitės! Taip pat kartais gali kilti klausimų, į kuriuos nepavyks greitai atsakyti. Tokiu atveju rašykite mums info@robotikosmokykla.lt ar skambinkite +370 633 40003 ir pagelbėsime jums kaipmat!

Kaip ir visada pradedame nuo idėjos. Pagalvokite kaip turėtų atrodytų jūsų „kiečiausi“ fantastiniai batai.

batu eskizas

 

Tada pradedame braižyti. Pasirenkame Right plokštumą, ant kurios nubraižysime bato šoninį vaizdą.

1 - right plokstuma

 

Naudodami 3-Point-Arc ir Tangent Arc nubraižykime batų profilio apatinę liniją. Naudodamiesi pagalbinėmis linijomis (Centerline), uždedame gabaritus. Siūlau pasinaudoti savo batais, kaip matu. 

2 - apatine linija

 

Gale uždedame pagalbinę liniją (Centerline) , kuri yra Tangent profilio linijai ir kitą jai statmeną. Jos bus naudojamos sukurti plokštumą, ant kurios braižysime formą.

3 - pagalbines linijos plokstumai

Pasirenkame Reference Geometry>Plane , tada statmenai linijai uždedame Coincident ryšį, o Tangent linijai parenkame Perpendicular. Taip mūsų plokštuma atsidurs lygiai statmenai profilio linijos galui.

4 - pagalbine plokstuma

Braižome formos gabaritinius matmenis:

1) nubraižome statmeną Centerline ,

2) Susiejame jos galą Coincident ryšiu su profilio linijos galo tašku.

Tada per vidurį (Midpoint) nubrėžiame dar vieną pagalbinę liniją.

Galiausiai naudodamiesi 3-point-Arc ir Tangent Arc nubraižome ketvirtį formos.

5 - gabaritai ir pradinis  eskizas

Linijos gale nubraižome dar vieną pagalbinę liniją, kurią padarome Tangent Arkoms ir taip pat Perpendicular pagalbiniai linijai. Tai daroma tam, kad darant veidrodinį atspindį, linijos susietų tobulai.

6 - tangent pagalbine linija

Dabar tą patį padarome likusiam arkos galui, nurodome matmenis, juos keisdami taip, kad forma jums atrodytų graži.

7 - ketvirtis eskizo

Pasirinkus Mirror Entities pasirenkame arkas ir padarome veidrodinį atspindį apie vieną iš pagalbinių linijų.

8 - mirror entities 1

Tą patį padarome su likusia puse.

9 - mirror entities 2

Pasitikriname ar mums tinka tokia bato forma. Ir tada galime judėti į priekį.

10 - bato priekis

Dabar braižysime bato viršaus formą. Taigi pasirenkame profilio viršutinį tašką, kaip vieną iš atskaitos taškų, norėdami uždėti Reference Geometry>Plane. Kitam atskaitos taškui pasirenkame Top Plane. 

11 - bato virsaus plokstuma

Braižant viršaus formą svarbu atkreipti dėmesį į Loft savybes. Loft funkcija puikiai veikia, jeigu sekcijų skaičius, kuriais yra sujungiami profiliai, yra vienodi. Šiuo atveju apačioje turime 8-ias sekcijas – taigi reiktų tiek padaryti ir viršuje. Tai nėra griežta taisyklė ir Loft funkcija sujungs profilius ir su skirtingu sekcijų skaičiumi, tačiau ne visada, kartais tokiu atveju gali kilti problemų, kurias išspręsime kartu, jeigu mums atsiųsite problemišką failą. Taip pat rekomenduojame eksperimentuoti sujungiant skirtingų formų brėžinius Loft funkcija patiems! taip perpratant jos savybes.

12 - bato virsaus eskizas

Vėl pasinaudodami Mirror Entities nubraižome formą. Atkreipkime dėmesį į tai, kad turime turėti 8 sekcijas.

13 - virsaus eskizas su sekcijomis

Dabar nubraižome viršutinę gairę, kuria Loft bus pakreipiamas. (Gaires jau naudojote šio skyriaus 3-čiojoje pamokoje). Pasirinkę Right plokštumą nubraižome šią liniją su arkos įrankiais Susiekite šios linijos galus su formų taškais.

14 - antra pagalbine plokstuma

Pagaliau laikas padaryti Loftą. Pasirenkame Loft , tada į Profile pasirenkame mūsų formas. Gairėms (Guide Curves), pasirenkame nubraižytas profilio linijas.

Svarbu – pastebėkite žalius, arba žydros spalvos taškus tarp profilio taškų. Loft funkcija naudoja juos, tam kad suprastų, nuo kurio taško pradėti jungti profilius tarpusavyje. Jeigu abu taškai bus parinkti ne iš eilės, jūsų Loft funkcijos sukurtas kūnas bus susisukęs (kartais to ir norisi, eksperimentuokite!), arba visai nebus sukurtas. Šiuos taškus galime tiesiog paprastai tempti paspaudę kairiuoju pelytės klavišu.

15 - loftas

Pasirinkę Top plokštumą braižysime kulną. Pradedame nuo pagalbinių  linijų matmenims:

16 - kulno plokstuma ir gabaritai

Vėl braižydami taip pat, kaip ir bato formą, nubraižome arkas. Nepamirškime statmenų ir Tangent pagalbinių linijų.

17 - kulno eskizas 1

Pabaigiame su Kulno apačios profiliu, kai esame patenkinti jo forma.

18 - kulno eskizas pilnas

Pasirinkę Right plokštumą nubraižome kulno gairę.

19 - kulno gaire

Tada pasirinkus bato viršų braižome kulno viršaus profilį. Ar galima apsieiti be jo? Taip, jeigu Loft funkcijoje pasirinksime patį viršaus paviršių, tada sukursime loftą, tačiau nelabai gražiai atrodo, nes ateinantis kulnas „suvalgo“ bendras bato linijas, todėl kulnas turėtų įlįsti į bato vidų ir ten pasislėpti, todėl profilis turi siaurėti, palyginus su apačia.

20 - kulno virsus

Pasinaudodami tokiomis pat technikomis, kaip ir braižaint kulno apačią ir bato pagrindą, nubraižome kulno viršų. Kai esame patenkinti forma – išsaugokime.

21 - kulno virsus

O dabar pasirenkame Loft funkciją ir sukuriame kulną, nepamiršdami gairės ir taip pat, labai svarbu Options skiltyje nuimti Merge Tangent Faces varnelę, nes kitaip išsitrins prieš tai buvęs loftas – jei netikit manimi – palikite ją.

22 - kulno loftas

Padarykime batus įmanomus apsiauti, išskaptuojant jų vidų su Shell funkcija. Pasirinkus Shell tada reikia nurodyti kevalo storį ir paviršių nuo kurio pradėsime skaptuoti.

23 - kevalas (shell)

Išskaptavus vidų, pradėsime braižyti bato atlapus. Pasirinkus bato virštinę plokštumą (dabar ji atrodo kaip žiedas), ant jos nubraižome linijas, kurios seks bato kontūrą (šiuo atvėju reikia 3 arkų, kadangi sukuriant loftą, solidworksai automatiškai greta esančias vienodas arkas sujungė į vieną, taigi iš 8 dalių, liko tiktai 4). Nepamirškime braižymą pradėti nuo centrinės linijos.

24 - eskizai

Dabar susiejame linijas taip, kad jos tobulai sektų kraštą – šiuo atvėju reikia visas arkas susieti Corradial ryšiu. Šiame žingsnyje, taip pat būtų gerai padaryti, kad mūsų linija nekirstų vidurio, nes kopijuojant puses reikia, kad tūriai nesikirstų vienas su kitu, taigi paliekant milimetrą mes pilnai apsisaugosime nuo problemų kopijuojant.

24 - eskizai

Turint vieną kraštą, nesudėtinga uždėti kitą pasinaudojant Offset Entities funkcija. Nurodome sienelės storį ir jei reikia apsukame į kurią pusę yra perkeliame linija.

26 - offset

Galiausiai viską sutvarkome užapvalinant galus su arkos įrankiu ir dar kartą pasitikrinam ar kraštai nesiekia vidurio.

27 - atlapo apatinis eskizas

Pasidarome plokštumą, ant kurios braižysime atlapo viršutinį eskizą. Pasirinkus atlapo apatinę plokštumą perkeliame naują sugalvotu atstumu (šiuo atvėju 150 mm).

28 - atlapo virsutinis pagrindas

Nubraižome atlapo viršutinį eskizą. Kadangi naudosimes Loft funkcija, nepamirškite, kad vėlgi reikia nubraižyti eskizą su tiek pat sekcijų kaip ir apačioje (šiuo atvėju 8). Apytiksliai sekti formą irgi yra patartina, tačiau nebūtinai funkcija sugrius – eksperimentuokite. Greitam braižymui nepamirškite Offset Entities funkcijos.

29 - virsutinio atlapo eskizas

Pasirinkus Loft funkciją nepamirštame sužiūrėti, kad loftų nurodymo taškai (tokia stori žali taškai) susieja tuos pačius kraštus. Taip pat, pasirinkus Start/End Constraints uždedame Start Constraint – Normal to Profile ir taip pat End Constraint – Normal to Profile, tam kad paversti mūsų paviršius šiek tiek elegantiškesniais. Normal to Profile, padaro taip, kad ateinančios linijos būtų statmenos eskizui.

30 - atlapo loftas

Nubraižyti atlapo sparnus (ar kitokį logotipą), pirmiausiai reikės susikurti naują pagalbinę plokštumą, kuri neliestų bato paviršiaus. Šiuo atveju pasirinkus Right plokštumą ir padėjus 80 mm nuo jos, viskas tobula.

31 - sparnu plokstuma

Ant šios plokštumos nubraižius logotipo tūrį, reikia atkreipti labai svarbų elementą. Mūsų tūris neturi išeiti už bato šono. Kad tai užsitikrinti nepamirškite patikimosios vaizdo komandos Tarpas>Normal To ir priartinkite vaizdą iki tol, kol būsite tikri, kad jūsų eskizas neišeina iš už bato šonų.

Iškeliant su Extruded boss/base reikia atkreipti dėmesį į pasirinkimą Up To Surface, jeigu jūsų eskizas išeina už paviršiaus ribų, jums išmes klaidą ir tada tiesiog nieko neįvyks. Vaizdas turėtų būti panašus kaip pavaizduota žemiau.

Taip pat reikia nuimti Merge Result pasirinkimą, kadangi tada bus sukuriame naujas kūnas, kuris nesisies su bato atlapu – taip bus patogiau jį išskirti manipuliuojant jį.

32 - sparnu turis

Dabar sudėtingoji dalis. Kaip apkarpyti paviršių, kad jis neatrodytų kaip kažkoks kvadrato gabalas? Pasinaudojame Loftu, tiktai atvirkštiniu – Lofted Cut. Funkcija veikia taip pat, kaip ir Loft funkcija – reikia bent dviejų eskizų, esančių skirtingose plokštumose, tam kad sukurti tūrį, kuriuo iškirpsime kitą tūrį. Tai prededame sukurdami eskizą viršutinėje dalyje.

33 - iskirpimo eskizas

Apačiuoje kurdami nepamirštame Lofto taisyklės, kad tvarkingam loftui reikia dviejų eskizų su tokio pat skaičiaus sekcijomis (šiuo atvėju 8).

34 - iskirpimo apatinis eskizas

Pasirinkus Lofted Cut, parinktyse Start/End Constraints, nurodome Normal To Profile, tiek pradžiai, tiek pabaigai.

Jeigu nepavyksta iš pirmo karto gražiai iškirpti tvarkykite eskizą tol, kol išeis gražiai. Aš užtrukai gal 7 kartus, kol gavau norimą paviršių.

35 - loft iskirpimas

Turint tobulai bato atlapą sekantį paviršių, galima jį iškirpti, taigi dabar nusibraižome logotipo eskizą (jeigu to nepadrėme prieš tai). Šiuo atveju nesivarginame, jeigu logotipo dalys išeis už bato ribų.

36 - sparnu eskizas

Pasirinkus Extruded Cut, pasirenkame Through All, tada, pasirinkus Feature Scope>Selected Bodies ir nuėmus Auto Select, pasirenkame logotipo paviršių (jis pažaliuoja).

38 - sparnu iskirpimas

Jeigu Išmeta lentelę klausiant kuriuos kūnus palikti, atsirenkame kurių mums reikia. Šiuo atvėju reikia 1, 2, 3, bet 4 nereikia. Jeigu jums šios lentelės neišmeta, pasitikrinkite, ar tikrai nuėmėte Merge Result, kurdami logotipo paviršių su Extruded Boss/Base.

39 - kunu palikimas

Pasirinkus tą pačią plokštumą, ant kurios braižėme logotipą, nubraižome iškirpimo liniją, kuria galutinai suformuosime atlapą jį apkerpant.

40 - atlapo formos eskizas

Iškerpame su Extruded Cut ir pasirinkdami Through All funkciją.

41 - atlapo formos iskirpimas

Vaizdą užbaigiame padarydami veidrodinį atspindį su Mirror funkcija. Jeigu viską braižėte simetriškai ir atlapo pradžia nekerta vidurio, tai turėtumėte gauti panašų vaizdą pasirinkus Mirror Bodies. Nepamirškite, kad kopijuojant kūnus reikia nurodyti ir logotipą, kadangi jis yra traktuojamas kaip naujas kūnas.

42 - veidrodinis atvaizdas

Uždėkime padą. Pasirinkus Top plokštumą, arba pasidarius naują, jeigu jūsų bato paviršius kerta šią plokštumą. Nubraižome pado paviršių.

42 - bato eskizas

Tada nubraižius iškeliame su Boss Extrude ir pasirenkame Up To Body ir pasirenkame bato paviršių.

Taip pat nepamirštame nuimti Merge Result pasirinkimo varnelės.

43 - padas

Pasirinkus šoninę plokštumą (tarkime tą pačią, kuria braižėme logotipą), nubraižome pado protektoriaus eskizą.

44 pado rasto eskizas

Pasirinkus Extruded Cut, pasirenkame Through All, ir vėl pasirinkus Feature Scope>Selected Bodies ir nuėmus Auto Select, pasirenkame pado kūną. Tada bus iškerpiame bado padas, o likęs batas bus neliečiamas.

45 rasto iskirpimas

Dabar nubraižykime bato Liežuvį su Loft, funkcija.

Pasirinkus plokštumą nuo kurios prasideda atlapai, šiuo atvėju Plane2 (arba sukūrus naują, kuri yra žemesnė) nubraižysime apatinį liežuvio eskizą.

46 bato liezuvio apatinio eskizo plokstuma

Nubraižome liežuvio eskizą. Greičiausiai tai galima padaryti centrinę liniją, tada su 1) – Arkos įrankiais nusibraižant formą, 2) ją simetriškai nukopijuojant su Mirror Entities, ir 3) sukuriant plotą panaudojant Offset Entities. Ir be abejo, gale nepamirštame visko uždaryti su arkos įrankiu.

47 - apatinio liezuvio eskizas

Pasirinkus viršutinio eskizo plokštumą, arba susikūrus naują, pradedame braižyti viršutinį liežuvio eskizą nuo centrinės linijos.

48 - virsutinis liezuvio eskizas

Kai esame patenkinti liežuvio eskizu išsaugojame jį. Nepamirškite naudotis apačioje naudotom funkcijom, pagreitinančiom darbą.

49 - virsutinis liezuvio eskizas

Galiausiai, pasirenkame Loft funkciją ir sukuriame liežuvį. Papildomam pagražinimui pasirenkame Start/End Constraints – Normal to Profile.

50- liezuvio loftas

Sveikinu atlaikius ilgą kūrybos procesą – Gero dėvėjimo!

Išmokę naudotis šia sudėtinga funkcija paskubėkite pasipraktikuoti savo idėjai įgyvendinti ir įkelti į internetą kitiems pasidžiaugti!

51 - batas